Thursday, 29 March 2012 0 comments

buat pedoman bersama

Jika kamu memancing ikan.... Setelah ikan itu terlekat di mata kail, hendaklah kamu mengambil ikan itu.... Janganlah sesekali kamu LEPASKAN ia semula ke dalam air begitu saja.... Kerana ia akan SAKIT oleh kerana bisanya ketajaman mata kailmu dan mungkin ia akan MENDERITA selagi ia masih hidup.

Begitulah juga ......... Setelah kamu memberi banyak PENGHARAPAN kepada seseorang... Setelah ia mulai MENYAYANGIMU hendaklah kamu MENJAGA hatinya.... Janganlah sesekali kamu meninggalkannya begitu saja.... Kerana dia akan TERLUKA oleh kenangan bersamamu dan mungkin TIDAK dapat MELUPAKAN segalanya selagi dia mengingatmu....


Jika kamu menadah air biarlah berpada, jangan terlalu mengharap pada takungannya dan janganlah menganggap ia begitu teguh.... cukuplah sekadar keperluanmu.... Apabila sekali ia retak.... tentu sukar untuk kamu menambalnya semula.... Akhirnya ia dibuang.... Sedangkan jika kamu cuba memperbaikinya mungkin ia masih dapat dipergunakan lagi....

Begitu juga jika kamu memiliki seseorang, TERIMALAH seadanya.... Janganlah kamu terlalu mengaguminya dan janganlah kamu menganggapnya begitu istimewa.... Anggaplah dia manusia biasa. Apabila sekali dia melakukan KESILAPAN bukan mudah bagi kamu untuk menerimanya.... akhirnya kamu KECEWA dan meninggalkannya. Sedangkan jika kamu MEMAAFKANNYA boleh jadi hubungan kamu akan TERUS hingga ke akhirnya....


Jika kamu telah memiliki sepinggan nasi... yang kamu pasti baik untuk dirimu. Mengenyangkan. Berkhasiat. Mengapa kamu berlengah, cuba mencari makanan yang lain.. Terlalu ingin mengejar kelezatan. Kelak, nasi itu akan basi dan kamu tidak boleh memakannya. Kamu akan menyesal.

Begitu juga jika kamu telah bertemu dengan seorang insan..... yang pasti membawa KEBAIKAN kepada dirimu. MENYAYANGIMU... MENGASIHIMU... Mengapa kamu berlengah, cuba MEMBANDINGKANNYA dengan yang lain. Terlalu mengejar kesempurnaan. Kelak, kamu akan KEHILANGANNYA apabila dia menjadi milik orang ain Kamu juga yang akan MENYESAL....
Tuesday, 27 March 2012 0 comments

sebab2 knape rasulullah suka n mmbela kucing..

Nabi menekankan di beberapa hadisnya bahawa kucing itu tidaklah najis. Malah diperbolehkan untuk berwudhu menggunakan air bekas minum kucing kerana dianggap suci.
Lantas kenapa Rasulullah Saw yang buta baca-tulis, berani mengatakan bahwa kucing suci, tidak najis? Lalu, bagaimana Nabi mengetahui kalau pada badan kucing tidak terdapat najis?
Pada kulit kucing terdapat otot yang berfungsi untuk menolak sel bakteria. Otot kucing itu juga dapat menyesuaikan dengan sentuhan otot manusia.
Pada permukaan lidah kucing ditutupi oleh berbagai benjolan kecil yang runcing, benjolan ini bengkok mengucup seperti kikir atau gergaji.
Bentuk ini sangat berguna untuk membersihkan kulit. Ketika kucing minum, tidak ada setitis pun cairan yang jatuh dari lidahnya.
Sedangkan lidah kucing sendiri merupakan alat pembersih yang paling canggih, permukaannya yang kasar boleh membuang bulu-bulu mati dan membersihkan bulu-bulu yang tersisa di badannya.
Telah dilakukan berbagai penyelidikan terhadap kucing dan berbagai perbezaan usia, perbezaan posisi kulit, punggung, bahagian dalam telapak kaki, pelindung mulut, dan ekor.
Pada bahagian-bahagian tersebut dilakukan pengambilan sample dengan usapan. Di samping itu, dilakukan juga penanaman kuman pada bahgian-bahgian khusus.
Terus diambil juga cairan khusus yang ada pada dinding dalam mulut dan lidahnya.
Hasil yang didapatkan adalah:
1. Hasil yang diambil dari kulit luar tenyata negatif berkuman, meskipun dilakukan berulang-ulang.
2. Perbandingan yang ditanamkan kuman memberikan hasil negatif sekitar 80% jika dilihat dari cairan yang diambil dari dinding mulut.
3. Cairan yang diambil dari permukaan lidah juga memberikan hasil negatif berkuman.
4. Hanya sekali kuman yang ditemui semasa proses penyelidikan, kuman itu masuk kumpulan kuman yang dianggap sebagai kuman biasa yang berkembang pada tubuh manusia dalam jumlah yang terbatas seperti, enterobacter, streptococcus, dan taphylococcus. Jumlahnya kurang dan 50 ribu pertumbuhan.
5. Tidak ditemui kumpulan kuman yang beragam.
Berbagai sumber yang dapat dipercayai dan hasil penyelidikan laboratorium menyimpulkan bahawa kucing tidak mempunyai kuman dan mikroba. Liurnya bersih dan membersihkan.
Komentar para doktor yang bergelut dalam bidang kuman
Menurut Dr. George Maqshud, ketua laboratorium di Rumah Sakit Hewan Baitharah, jarang sekali ditemui adanya kuman pada lidah kucing. Jika kuman itu ada, maka kucing itu akan sakit. Subhanallaah !
Dr. Gen Gustafsirl menemui bahawa kuman yang paling banyak terdapat pada anjing, manusia 1/4 anjing, kucing 1/2 manusia. (baca: Inilah sebabnya jika terkena liur anjing harus dibasuh dengan tanah).
Doktor haiwan di klinik haiwan Damaskus, Sa’id Rafah menegaskan bahawa kucing mempunyai perangkat pembersih yang bemama lysozyme.
Kucing tidak suka air kerana air merupakan tempat yang sangat subur untuk pertumbuhan bakteria, terlebih pada genangan air (lumpur, genangan hujan, dll) Kucing juga sangat menjaga kestabilan kehangatan tubuhnya. Ia tidak banyak berjemur dan tidak dekat-dekat dengan air. Tujuannya agar bakteria tidak berpindah kepadanya. Inilah yang menjadi faktor tidak adanya kuman pada tubuh kucing.
Tetapi ketika sebahagian doktor dan percubaan yang telah di lakukan di laboratorium haiwan, ditemui bahawa badan kucing bersih secara keseluruhan dan Ia lebih bersih dari manusia, banyak dari pembaca situslakalaka yang khuatir adanya Toxoplasma pada kucing, benarkah toxoplasma itu virus? ataukah hanya sekadar parasit yang boleh melekat pada tubuh makhluk yang hidup? silahkan baca: Benarkah Toxoplasma Hanya disebabkan Oleh Kucing
Perhatikan apa yang diperlihatkan Rasulullah pada sahabatnya berikut ini:
Hadis Kabsyah binti Ka’b bin Malik menceritakan bahawa Abu Qatadah, mertua Kabsyah, masuk ke rumahnya lalu ia menuangkan air untuk wudhu. Pada masa itu, datang seekor kucing yang ingin minum. Lantas ia menuangkan air di bejana sampai kucing itu minum. Kabsyah berkata, “Perhatikanlah.” Abu Qatadah berkata, “Apakah kamu hairan?” Ia menjawab, “Ya.” Lalu, Abu Qatadah berkata bahawa Nabi SAW pernah bersabda, “Kucing itu tidak najis. Ia binatang yang suka berkeliling di rumah (binatang rumahan),” (HR At-Tirmidzi, An-Nasa’i, Abu Dawud, dan Ibnu Majah).
Diriwayatkan dan Ali bin Al-Hasan, dan Anas yang menceritakan bahawa Nabi Saw pergi ke Bathhan suatu daerah di Madinah. Lalu, beliau berkata, “Ya Anas, tuangkan air wudhu untukku ke dalam bejana.” Lalu, Anas menuangkan air. Ketika sudah selesai, Nabi menuju bejana. Namun, seekor kucing datang dan menjilati bejana. Melihat itu, Nabi berhenti sampai kucing tersebut berhenti minum lalu berwudhu. Nabi ditanya mengenai kejadian tersebut, beliau menjawab, “Ya Anas, kucing termasuk perhiasan rumah tangga, ia tidak dikotori sesuatu, malah tidak ada najis.”
Diriwayatkan dari Dawud bin Shalih At-Tammar dan ibunya yang menerangkan bahawa budaknya memberikan Aisyah semangkuk bubur. Namun, ketika ia sampai di rumah Aisyah, tenyata Aisyah sedang solat. Lalu, ia memberikan isyarat untuk menyimpanya. Sayangnya, setelah Aisyah menyelesaikan solat, ia lupa ada bubur. Datanglah seekor kucing, lalu memakan sedikit bubur tersebut. Ketika ia melihat bubur tersebut dimakan kucing, Aisyah lalu membersihkan bahagian yang disentuh kucing, dan Aisyah memakannya. Rasulullah Saw bersabda, “Ia tidak najis. Ia binatang yang berkeliling.” Aisyah pernah melihat Rasulullah Saw berwudhu dari sisa jilatan kucing, (HR AlBaihaqi, Abd Al-Razzaq, dan Al-Daruquthni).


0 comments

kadang-kadang kite..

Kadang2 kita-kita lupa nak tanya khabar si dia
Kadang2 kita selalu ingat tapi dia tak ingat kita
Kadang2 kita selalu lupa segala kenangan bersama 
Kadang2 kita hanya ingin tahu daripada mengambil tahu
Kadang2 kita hanya pandai berkata-kata daripada melakukannya
Kadang2 kita tak sedar ada orang menyayangi kita
Kadang2 kita tak sedar yang kita sakitkan hati kawan kita
Kadang2 kita tak sedar kita buatkan seseorang kecewa
Kadang2 kita tak sedar apa yang kita katakan itu kita lakukan
Kadang2 kita tak tahu ada yang ambil berat pada kita
Kadang2 kita tak tahu yang dia tak suka kita
Kadang2 kita tak respect kawan yang banyak membantu kita
Kadang2 kita hanya ingat seseorang bila kita memerlukan
Kadang2 kita lupa kawan kita ketika kita sedang gembira
Kadang2 kita menyalahkan seseorang atas kelalaian kita
Kadang2 kita utamakan yang baru daripada yang lama
Kadang2 kita akan tersentap kalau orang menegur kita
Kadang2 kita lakukan terbaik tapi menyusahkan mereka
Kadang2 kita suka memerhati daripada menegur
Kadang2 kita lupa jasa sahabat hanya kerana selisih pendapat
Kadang2 kita selalu ingat yang kita sahaja yang betul
Kadang2 kita sukar menerima pendapat orang lain
Kadang2 kita selalu fikir serius benda yang remeh temeh
Kadang2 kita terlalu singkat tanpa memikirkan kesudahannya



^_^
0 comments

biodata pengenalan iblis..

As Salam..
arini nk kongsi ckit mngenai biodata iblis lak..

BIODATA
Iblis = (Akwan, Hafaf, Wamurah, Zailatun, Wawatsin, Laqwal, A’war, al-wasnan dan Dasim)
PENGENALAN DIRI
Nama Penuh : Iblis laknatullah
Tarikh lahir : Sejak enggan sujud kepada nabi Adam a.s setelah diperintah oleh Allah SWT.
Status : Fasiq kelas pertama
Agama : Kufur
Tempat tinggal : Hati orang yang lalai
Kawasan/ Daerah : Semua di dalam hati yang tiada usaha untuk menginggati Allah SWT
Arah haluan : Tiada haluan
Tempat tetap : Neraka Jahannam – tempat paling celaka
Isteri di dunia : Setiap wanita yang tidak menutup aurat
Kaum kerabat : Semua golongan tirani (taghut)
Makanan disukai : Daging orang mati (Ghibah)
Yang dibenci : Orang yang selalu menginggati Allah SWT
STATUS PERNIAGAAN
Modal pusingan : Angan-angan kosong
Tempat pertemuan : Pasar
Musuh/ Saingan : Setiap orang Islam
Dalil/ Hujah : Fatamorgana (Maya)
Motto kerja : “Hipokrasi Asas Akhlak”
Uniform kerja : Segala warna (Seperti sesumpah – setiap tempat ada warnanya)
Kesukaannya : Orang yang lalai menginggati Allah SWT
Kelemahannya : Istighfar
Lambing korporat : Sebarang tatu
Pejabat : Tandas
Sifat : Muzabzab (ikut angin @ menurut keperluan)
Perkhidmatan : Menyuruh & menggalakkan berbuat kemungkaran
Jawatan : Jeneral Manager golongan ad-Dhallin
Tempoh berkhidmat : Sampai hari kiamat
Laba perniagaan : Habaan Manthura (Masuk angin keluar asap)
Teman sejawat : Orang yang berdiam diri tidak menyatakan kebenaran
Cara berkomunikasi : Mengumpat, mengadu domba, mengintip
Kerja disukai : Lesbian dan homoseks

huhuhu..arap aty2 dgn info,status n biodata diorang erk...
Monday, 19 March 2012 0 comments

10 ciri calon suami buat wanita..

1. Kuat amalan agamanya. Menjaga solat fardhu, kerap berjemaah dan solat pada awal waktu. Auratnya juga sentiasa dipelihara dan memakai pakaian yang sopan. Sifat ini boleh dilihat terutama sewaktu bersukan.
2. Akhlaknya baik, iaitu seorang yang nampak tegas, tetapi sebenarnya seorang yang lembut dan mudah bertolak-ansur. Pertuturannya juga mesti sopan, melambangkan peribadi dan hatinya yang mulia.
3. Tegas mempertahankan maruahnya. Tidak berkunjung ke tempat-tempat yang boleh menjatuhkan kredibilitinya.
4. Amanah, tidak mengabaikan tugas yang diberikan dan tidak menyalahgunakan kuasa dan kedudukan.
5. Tidak boros, tetapi tidak kedekut. Tahu membelanjakan wang dengan bijaksana.
6. Menjaga mata dengan tidak melihat perempuan lain yang lalu-lalang ketika sedang bercakap-cakap.
7. Pergaulan yang terbatas, tidak mengamalkan cara hidup bebas walaupun dia tahu dirinya mampu berbuat demikian.
8. Mempunyai rakan pergaulan yang baik. Rakan pergaulan seseorang itu biasanya sama.
9. Bertanggungjawab. Lihatlah dia dengan keluarga dan ibu bapanya.
10. Wajah yang tenang, tidak kira semasa bercakap atau membuat kerja atau masa kecemasan.
Sunday, 18 March 2012 0 comments

pergilah air mata..

Aku menangis, bukan kerana aku memerlukanmu, bukan juga kerana aku ingin kau kembali padaku, tapi kerana aku akhirnya menyedari aku terpaksa belajar melepaskan kau pergi.
Aku akhirnya dapat belajar dan menerima perpisahan kita dan benar-benar percaya bahawa aku boleh hidup tanpamu. Aku akhirnya dapat menerima tragedi cinta kita. Kemudian kau tersenyum pada ku dan merosakkan segala-galanya. Aku tewas kerana jatuh cinta padamu!
Soal hati tiada undang-undang. Apatah lagi dengan paksaan.
Tiada kasih yang lebih manis dari kasihnya cinta, tiada kasih yang lebih perit serta pahit dari putusnya cinta dalam derita.

Cinta sejati adalah apabila kita masih mampu tersenyum sambil mendoakan kebahagiaan untuknya walaupun kita tahu hakikatnya kita terpaksa melepaskannya pergi.
Jiwa yang putus cinta selalunya diiringin dengan air mata.

Cinta tak berbalas bagaikan layang-layang yang putus talinya.
Soal cinta adalah soal hati,dia juga adalah soal jodoh.Kita hanya merancang Tuhan yang menentukan segalanya siapa jodoh kita.
Sejauh mana dan sedalam mana pun cinta kita namun tidak berbalas, sukar untuk mengakhirinya dengan menuju gerbang perkahwinan.
Cinta tidak selalu bersama jodoh, tapi jodoh akan selalu bersama cinta.
Kahwinilah pada orang yang lebih mencintai kita, dari kita terlalu mencintai diri orang lain. Itu lebih baik dari mengahwini orang yang kita cintai tetapi tidak mencintai diri kita kerana adalah lebih mudah mengubah pendirian diri kita sendiri daripada mengubah pendirian orang lain.
Melupakan seseorang yang amat disayangi amat sukar.Cinta akan hidup bersama dengan waktu, apabila waktu itu mati, maka matilah cinta itu...@@@
Saturday, 17 March 2012 7 comments

lek suda dr pattani

As Salam..huhu..smpai sda kemalaysie..alhmdulillahh x kne tmbak kt sne...dh tgh prang..tp syok...tgk suasne kt sne..huhu..tme kt sne,mmg kne pgang pepatah ni..masok kndang kmbing mngembek..msok kndang lmbu mngembu..huhu..sbb kne ikt bhse sne..sngguh x phm n mmningkn..kakakakaa...lwak tol..huhu..mcm2 bnde bru dh yg sye knal..sye rse..sye lalui..sye tgok..mcm2 lg laa...huhuhuu..n angan2 sye nk tgok msjid krisik pon dh trcapai..gmba pon ade..heee..cme stu je x de..line fon..n d sbbkn line fon x dela,bile sye lek malaysie,ade org ngaku yg die nges sbb sye pg mningglknnye n org 2 trtggu2 ble sye nk lek..btol x iera ayumi..??.huhu..jgn mra ea..ngee..k la..mlz nk tlis pnjg..x rty sgt nk wt ayat..huhu..tp bln 6 ni insyaallahh..pg lg..lau ade ksmpatan laa...huhuhu..k..As Salam..
Thursday, 8 March 2012 0 comments

kmbare si penuntut ilmu..

As Salam..insyaallah..pg ni sye akn brtolak menuju ke kedh..
utk ape..??mngkn ade yg dh tau kot..huhu..
tapela..sye gtau gak..utk g mnuntut ilmu d luar negare..ceewaahhh..dh spm x de leh g luar negare..huhuhu..
x jaoh pon..sblah malaysie je..pattani,thailand..
so..??jgn sdeh2..insyaallaahh sye akn plang lek..x lme pon..sminggu jee..smpai jumaat depan..
k la..nk btolak ke ipoh ni..btolak ke kedah kol 9.30..
kang x smpt lak..ok sume..trutame myBFF iera ayumi yg bnyk tlong wat natang ni..
huhu..thankssss.................mnyak2..kwan dunie akhirat..insyaallahh..jgn nges2 tau..lau rndu tgk bintang..owg ade kt ctu.hehe..wekkss3...
k la..smpai cni je warkah sye wt kali ini..ceitt..haha..As Salam...
0 comments

1st time wt blog cm nk gle..

hahaha..alhamdulillahh..siap gak blog aku ni..huhu..rse dri ni junior je lam blog2 ni..hehehe..sye ni mmg jahil bab2 ni..2 pon ade tnjuk ajo dr my BFF iera ayumi comeyy tmbam..hoho..thanks yup..k la..ckit ckup,dh mlm..kang mnyak2 kang tido lak bce..k..As Salam..
 
;